середу, 24 грудня 2014 р.

Стала мобільність у Львові. Підсумки 2014 року.


2014 рік мабуть був найважчим в історії сучасної України. Більшість ресурсів було спрямовано на захист нашої держави від російських загарбників. Але незважаючи на ці події 2014 рік відзначився багатьма покращеннями в інфраструктурній сфері, які повинні створити комфотрніші умови для проживання у Львові.
В даному пості я хотів згадати те, що було зроблено у Львові в сфері urban development, бо багато речей ми уже почали забувати.

1. Пішохідна інфраструктура

Подією року можна вважати створення пішохідної зони в межах середньовічних мурів міста. Процес її створення у 2013 році довгий час гальмувався казначейством. Болларди (висувні стовпці) були закуплені, але на їх встановлення і допоміжне обладнання не вистачало коштів. І ось, нарешті, 23 квітня 2014 вперше запрацювали болларди, які обмежують заїзд транспорту у пішохідну зону з 10 ранку до 10 вечора. Проїжджати мають право трамваї, спец-транспорт та мешканці пішохідної зони.
1. Схема пішохідної зони:
 2. Боллард зблизька.
 3. Трамвай проїжджає з допомогою проксі міток, що кріпляться на скло.
За цей час болларди багато пережили. Скільки разів в них в'їжджав трамвай, сміттєвоз, машини. Двічі неадекватні водії збивали світлофор з обладнанням. Але є надія, що люди зможуть звикнути, що тут стоять такі стовпці і потрібно на них зважати.
4.

Цього року в проектах реконструкцій різних ділянок вулиць почали використовувати різні прийоми, які покращують комфорт пересуваня та збільшують безпеку пішоходів.
До них можна віднести розширення тротуару на переході та припіднятий до рівня тротуару перехід.
5.  Пілотним проектом з видовження тротуару стала вулиця Кондукторська навесні.
 6.  Видовження тротуару на Куліша не дуже естетичне, але свою функцію виконує.
7. Готель Жорж провів ремонт тротуару біля себе та перемістив парковку на протилежну сторону ближче до готелю. При цьому на переході вирішили зробити розширення.
8. Підвищення переходу до рівня тротуару було зроблено лише одне. На Куліша через вулицю Цехову відразу напроти майбутнього ТЦ "Форум".
9. Цього року потурбувались про маломобільну частину населення. І майже всі переходи в місті опутили "під 0"
Знов ж таки аналізуючи вулицю Куліша можна помітити, що її робили з більшою турботою про пішоходів ніж це робили раніше.
10. Заїзди в двори будинків зроблені в один рівень з тротуаром. Авто тут не в пріоритеті.
 11. На переходах виклали дрібну бруківку для зручності переходу.
12. Острівці безпеки зробили безпечнішими. Це острівець на пл. Петрушевича, такі самі знаки встановили на перехресті вулиць Личаківської і Пасічної. Нові острівці також з'явилися на вул. Пасічній, вул. Любінській, де є перехід через 6 смуг, вул. Садовій.
 Побільшало світлофорів.
13. Ось тут для прикладу поставили секцію світлофора для пішоходів. Тільки сам перехід наразі не обладнано відповідно.
14. Деякі світлофори встановили ціною людських життів. Ось цей перехід на вул. Стрийський на перетині з вул. Максимовича став горезвісним через смерть священика на ньому, який служив в церкві неподалік. До цього тут збили багато людей.
15. Також тут на Рясне 1 збили не одну людину поки не встановили світлофор. Його обладнали кнопкою.
16. Цього року запрацювали розумні світлофори фірми Swarco, які надають пріоритет проїзду трамваям, а разом з ними запрацювали і кнопки для пішоходів. Як вони працюють я протестував на одному з переходів.

17. Варто відзначити, що почали по мало відновлювати тротуари в різних районах міста з плитки. Це є естетичніше, екологічніше і легше під час ремонтів мереж.
18. Ще одним трендом року стало відновлення подвір'їв в радянських мікрорайонах, їх замостили плиткою. Першими це почала робити у Франківському районі. Вже 4. І по одному в Шевченківському і Залізничному. Наскільки мені відомо.
19.
20. Окремо варто сказати про стовпці. Якщо раніше основним ініціатором їх встановлення була група "Дайте пройти". То цього року, перед усім Галицька аміністрація, встановила дуже багато стовпців. Серед них: обгородили по периметру пішохідну зону, на вул. Лесі. Українки напроти театру Заньковецької, вул. Театральну, пл. Галицьку і Соборну, вул. Коперника, вул. Дудаєва, трикутник на Грушевського, вул. Дорошенка, вул. Університетську, вул. Лепкого, вул. Огієнка, вул. Куліша, на Винниченка біля Порохової вежі, вул. Лисенка, вул. Грабовського. Це те, що мені вдалося згадати.
 21.
 22.
 23. вул. Лепкого
 24. А мене більш за все, мабуть, потішили стовпці біля СБУ


Велосипедна інфраструктура

Цей рік важко назвати надто успішним в розвитку веломережі Львова. Тим не менше вдалося провести велодоріжки на деяких важливих ділянках та в межах ремонтів вулиць. Загалом протяжність веломережі збільшилась десь на 5 км. і зараз становить 40 км.
Найважливішою ланкою веломережі Львова зробленої цього року можна назвати вулицю Куліша.
25.  В напрямку до центру тут зроблено виділену  велосмугу. Це найкращий тип велоінфраструктури для такої вулиці.
 26. Рішення на автобусній зупинці.
27. В напрямі від центру по тротуару йде велодоріжка. Не було можливості зробити ще одну велосмугу, тому тепер велосипедисти і пішоходи повинні знаходити спільну мову. Досить швидко велодоріжку захистили від паркування стовпцями.
28.
29. Раніше, весною зробили двосторонню велодоріжку по вул. Зерновій, яка є продовженням велодоріжки на Куліша і повинна виводити на центральне велокільце. Тут є проблема з МАФами.
30. На вулиці Виговського, після зміни покриття, вдалося зробити першу велосмугу у Львові виділену розміткою на асфальті.
Фото доводить, що все-таки частина велосипедистів Львова олені і не знають ПДР.
 31.
 32. Маленьку ділянку велоінфраструктури вдалося зробити на вулиці Сахарова.
33. Вулицю Гіпсову зробили сприятливою для велоруху, поки що знаками. Але планується в майбутньому і фізичними методами сповільнення руху автомобілів.
Крім веломережі розвивались і інші зручності для велосипедистів.
34. До ЄТМ у Львові на пр. Свободи вперше встановили підніжку  для очікування зеленого сигналу на світлофорі.

Встановлються і велостійки. Часто власники бізнесу і установу самі починають усвідомлюють, що велостійка - це неохідний елемент інфраструктури.
35. До ЄТМ доставили 5 велостійок біля університету Франка.
 36. Хорошою ідеєю було обмежити в'їзд в пішохідну зону з допомогою велостійок.
37.
38.
39. Дехто підходить до справи з креативом.
40. Біля палацу культури ім. Гната Хоткевича
41. А це на вул. Богомольця біля офісу GIZ
Велоновиною року можна назвати те, що у Львові у 2015 р. з'явиться муніципальний велопрокат від NextBike, грант на його впровадження виграла фірма Veliki.ua. На початковому етапі має бути встановлено 5 станцій. Треба з чогось починати.
Це цікаво, ще в жовтні на Велофорумі, слухаючи про важливість міських велопрокатів в формуванні велоруху, я думав яка це для нас далека перспектива. А тут на тобі, в грудні вже стало відомо, що у Львові такий велопрокат буде.
42.

Громадський транспорт

Подією року в сфері громадського транспорту я б назвав початок будівництва трамваю на Сихів. Цього року Львів отримав кредит від ЄБРР в розмірі 6 млн євро, Німецький Уряд дав грант 5 млн євро, орієнтовно 6 млн євро повинно піти з міського бюджету напряму. Цього року взялися за ділянку від вул. Угорської до Санти Барбари.
43.


44. Цього року зробили першу справжню виділену смугу для громадського транспорту на пр. Свободи. Ще й відділена делініатором. Основна проблема цієї смуги - це авто, які там постійно хочуть припаркуватись.
 45. Ще у Львові з'явився другий низькопідлоговий трамвай львівського виробництва компанії Електрон. Він трьохсекційний. Їздить маршрутом №1.
46. Тролейбусний парк поповнився гарненьким, сучасним низькопідлоговим тролейбусом Електрон. Він їздить маршрутом №2.
47. Встановлено табло, що показує відлік часу до прибуття трамваю, вздовж трамвайних маршрутів №2 і 6. Але наразі вони показують тільки ці два маршрути і не завжди коректно відображають час. Їх ще калібрують.

Паркування

Цього року в центральній частині міста з'явилось платне паркування з допомогою паркоматів. Оператором є Львівавтодор. Платним зробили паркування на пл. Міцкевича, пр. Шевченка, вул. Чайковського, вул. Словацького, вул. Костюшка, вул. Гнатюка. Платним також нарешті зробили паркування біля аеропорту.
48. Парковка на пл. Міцкевича.
49. Парковка на Гнатюка.

Організація руху

Трендом року стало будівництво кругових розв'язок. Це значно покращує ясність в русі на перехрестях. І зменшує затори.
50. Кільце на пр. Шевченка
51. Кільце на Кульпарківській - Науковій
52. Кільце на Зеленій - Дж. Вашингтона
53.  Кільце на Джерельній


Громадські ініціативи

Окремо варто виділити проекти, які були втілені завдяки ініціативі активної громадськості.
54. Озеленення Городоцької стало реальністю завдяки пожертвам громади і ініціативі Олександра Шутюка. Було посаджено 11 сакур і ще 6 кулястих кленів посадила районна адміністрація.
55. Перехід на пр. Чорновола освітили завдяки інціативі Мирослава Голяка і групи Дайте пройти.
56. Крута лавка на пл. Митній зроблена зусиллями групи Urbanideas

 Електромобілі

Вперше цього року у нас з'явилися зарядки для електромобілів. Електромобіль це уже не утопія, а реальність. Кажуть це не вирішення проблеми мобільності. Це так, але для тих хто не може обійтись без автомобіля появилась екологічна альтернатива.
У Львівській області тепер є 8 зарядних станцій! 7 на АЗК ОККО і одна на території ресторану Тарон. Зарядки встановлено завдяки ініціативі TESLA CLUB
Надіюся наступний рік відзначиться більшими досягнення і Львів наблизиться ще на крок до міста сталої мобільності.

10 коментарів:

  1. Оминається одне з най гостріших питань - паркування. Навіть штучно ускладнюється. Крадеться під велодоріжки, по яким їздять одиниці, авто парковки. А ти накручуй кола по місту в пошуках де притулитись.
    Не зрозуміла радість з приводу платних парковок, адже в їх створення ніхто грошей не вкладає. Просто перекривається територія громадського користування і здираються кошти невідомо ким і куди, а ти плати за додаткові незручності...

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. В цьому пості я свідомо відкинув проблеми і все-таки хотів зконцентруватись на позитиві.
      Щодо паркування, так це справді велика проблема. Але нічого не крадеться паркування, а відбувається перерозподіл громадського простору на користь альтернативного, сталого транспорту. Це є пересування пішки, велосипедом і громадським транспортом. Потрібно нарешті зрозуміти, що нам потрібно обмежити своє пересування автомобілем у місті. Оскільки автомобілі займають надто багато простору на наших вулицях. Для цього ставляться стовпці на тротуарах, тому що автомобілі займають простір, який по праву належить пішоходам. Вам варто вивчити практику міст у розвинених країнах. Там паркування у межах міста сильно регульоване і всіляко обмежується. Тому і потрібне платне паркування. Автомобіль, який стоїть на вулиці займає надто багато місця, водій повинен за цк платити, це свого роду оренда землі. Краще подивіться відео, яке є в кінці блогу.
      Я також дотримуюсь думки, що нам потрібні багаторівневі паркінги, щоб автомобілям було де паркуватись і вони звільнили вулиці. Але прикол в тому, що якщо їх збудують ніхто там не буде паркуватись, оскільки в більшості паркуваня у нас безкоштовне, а штрафів за неправильне паркування не має. Саме через це ніхто не готовий інвестувати в паркінги. Врахуйте, що ціна буде не менше 15 грн. за годину. Вже є підземна парковка в готелі Ріус, але вона заповнена на чверть.

      Видалити
  2. Фото №10: Саме там авто на хіднику не заважає нікому. Може узаконити паркування?
    Фото №29: Як пройти пішоходам?? Велосипедист може із спокійною совістю збивати маму з дитиною, яким нема куди дітись.
    Знаки пріорітету перед кільцем на пр. Шевченка виносять мозок будь-кому не місцевому, а не спрощують проїзд.
    На виговського перед Городоцькою було 2 смуги, тепер 1. Ласкаво просимо затори та вихлопні гази. Невже не можна було пустити велодоріжку "зрізати кут"? Все одно ті хто звідти повертає вліво, мусять займати ліву смугу.
    З нашими трамвайними швидкостями лінія на Сихів мене особисто тішит хіба тим що хроблять дорогу попри неї.
    Не відкрито жодного наземного/підземного переходу, навіть з давно збудованих та колись діючих, не кажучи вже про те щоб Південий та Шувар зробили ласку економити час та чистіше повітря своїм клієнтам. І досі немає жодної багаторівневої парковки.

    ВідповістиВидалити
  3. Фото №10. Заважає, і узаконювати не можна. Там стоїть знак зупинка заборонена, ці двоє порушили ПДР. Зараз там вже поставили стовпці і таке паркування є ускладнене.
    Фото №29. По перше тут потрібно перемістити, а ще краще забрати ці мафи. Чому цього не зробили? Це звичайно цікаве запитання. Також наскільки там потрібні витоптані газони? Їх форму можна зменшити. Але за мафами є ще один тротуар.
    Якби Вам були знайомі українські будівельні норми, Ви би знали, що там і до цього була одна смуга. Чи збільшились там затори? Я цього не помітив, я там періодично проїжджаю. Але тепер частине водіїв може пересісти на ровер і комфортно пересуватись по цій ділянці. Шкода, що не було зроблено повноцінної реконструкції вулиці і не розширено дороги на перехресті з Городоцькою.
    Для трамвайної лінії на Сихів мають закупити нові трамваї. Враховуючи, що більшість лінії є виділена. Добратись в центр трамваєм буде не довше ніж автомобілем.
    Всі підземні і надземні переходи в місті треба закривати. Це совкова практика де людей вважали за бидло і заганяли під землю. В цивілізованих країнах так не роблять. Такі переходи - це велика перешкода для маломобільної частини населення. (старих людей, інфвалідів, мам з колясками).

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Не розумію чим заважає. Авто стоять за виїздом, відповідно вилимість не обмежують. А місця залишилось достатньо, щоб розминулось 2 дитячих візки.
      Ви їздете взимку ровером? Скільки людей у Львові має зимові покришки, відповідний одяг, душ на роботі і надійні замки у кожному де зупиняються? IMHO використання велосипедів як транспорту може покращити ситуацію як мінімум лише сезонно.
      Трамваї їздитимуть із швидкістю 60км/год? Дуже хотілось би, але чомусь не вірю(
      В цивілізованих країнах надземні та підземні переходи є, і не тільки через міські автомагістралі. Звичайно, переважно обладнанні пандусами з прийнятним для інвалідів кутом або ліфтами.

      Видалити
  4. Оресте, чудове дослідження! Побільше такого позитиву! Багато львів'ян звикли скаржитись і не хочуть помічати того прекрасного, що їх оточує. Звичайно, є певні прорахунки, прогалини, недоліки, але не можна не зважати на те, що для того, аби містяни почувалися комфортно, виконується величезна робота. Ну, і насамперед варто традиційно запитати себе "а що я зробив?" - ви, до слова, навели достатній (хоч і не повний в силу тематичного спрямування публікації) перелік громадських ініціатив, спрямованих на покращення ситуації. Дякую вам за пошук і оприлюднення чудових новацій!

    ВідповістиВидалити
  5. Велопарковка біля офісу GIZ не є чимось чим можна пишатись - поставили якесь одоробло, можна подумати там є потреба паркувати відразу 20 велосипедів. Требабуде якось там спеціально з візочком перейтись і подивитись наскільки зручно проходити між тим і запаркованими машинами. Про людей на інвалідних візочках взагалі не подумали, ні при встановленні цієї "краси", ні загалом в досягненнях міста. Щодо велопрокатів, теж не розумію радості автора. Є пару комерційних велопрокатів в центрі. Ви бачили, як їздять люди, які беруть ті велосипеди? Або не бачили, або просто змовчали. Я сама декілька разів таким туристам робила зауваження, вони поняття зеленого не мали про правила дорожнього руху, створювали аварійні ситуації... Взагалі велосипед є повноцінним транспортним засобом на дорогах, але на прокаті чомусь не цікавляться чи людина хоч щось чула про ПДР.
    Про паркування - не треба порівнювати ці сумнівні досягнення з Європейським досвідом. В основному перевагу при паркування мають мешканці центральних вулиць. А в нас - хто скорше встав, того і тапки. Ми вам наробимо обмежень, а ви собі подумаєте куди вам свої машини подіти. Наприклад готель Атлас і сусідній з ним Нобілес чудово викрутились - ставлять ковані стійки вздовж тротуару біля готелів і таким чином роблять "свій" паркінг, хоча мають на це стільки ж прав, скільки будь-який інший мешканець міста. І мабуть жодних зауважень не отримують... Вважаю крім таких УРА-постів, паралельно треба робити пост з невирішеними проблемами за рік, щоб в кінці наступного року було з чим порівняти прогрес. А не займатись окозамилюванням. Тому, що трамвай на Сихів не є проблемою, яка хвилює все місто. А відсутність освітлень над пішохідними переходами, корки на дорогах, відсутність паркінгів, довга "розкачка" з єдиним електронним квитком, погане прибирання дитячих майданчиків, вечірні пиятики на дитячих майданчиках, і багато інших, таки хвилюють усіх мешканців.

    ВідповістиВидалити
  6. Дуже вдала стаття, хороший аналіз. Мені сподобалася. :)

    ВідповістиВидалити
  7. Є ще одне,чого Ви не згадали. Почалася активна фаза будівництва багаторівневої парковки на вулиці Садибній. Вже 2-3 поверхи вигнали.

    ВідповістиВидалити